Vem ärver min mamma om jag som enda barn dör före henne?

Om jag, enda barn, dör före mamma som är singel, vem ärver henne? Min ende son eller mammas syskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Eftersom att din fråga rör arv kommer jag att använda mig av Ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver min mamma (som är singel) om jag som enda barn dör före henne?

De personer som står först i ledet för att ta del av ett arv är bröstarvingarna (om det inte den avlidna är gift), alltså barnen till personen som har dött (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Skulle det inte finnas några bröstarvingar, ska barnen till dessa bröstarvingar få arvet (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Rätten att få ett arv brukar kallas laglott, något som inte kan testamenteras bort. Laglotten är minst 50% av det den avlidne lämnar efter sig och det är "reserverat" för bröstarvingarna (7 kap. 1 § ÄB).

I ditt fall blir det alltså så att om du dör före din mamma, kommer din son att ärva din mamma. Han kommer att kunna ärva minst 50%, resten finns en möjlighet att hon kan testamentera bort. Din son kommer även att ärva dig på samma sätt.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga och ha en fortsatt trevlig helg!

Varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare