Vem får bo kvar vid samboförhållandes upplösning?

Hejsan,

Jag och min sambo ska separera. Vi bor i ett hus vilket han ägde innan vi träffades, med oss bor mina två barn som jag har från en tidigare relation. Jag undrar nu; har jag och barnen rätt att bo kvar i huset tills vi har hittat ett annat boende eller har han rätt att slänga ut oss direkt? Barnen kan inte bo hos sin pappa.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur sambos egendom ska fördelas vid en separation finns i sambolagen. Då huset ägdes av ditt ex innan ny blev sambos, är huset inte samboegendom, vilket gör att det kommer tillhöra honom. Detta innebär att ni i princip inte har någon rätt att bo kvar.

I 22 § samma lag finns dock en bestämmelse som stadgar att den av paret som bäst behöver bostaden kan få ta över den i vissa fall. Eftersom ni inte har gemensamma barn, kommer det dock troligen vara svårt att få igenom ett sådant övertagande.

Mitt råd är därför att du och din före detta sambo försöker komma överens om någon form av hyresavtal fram till att du hittar ett nytt boende.

Lawline RådgivareRådgivare