Vem har bäst rätt till den gemensamma bostaden vid en separation?

Hej! Vi bor i en villa med 3 sovrum, vi är 2 vuxna och 3 barn varav 1 barn bor här 50% då hon kommer från en tidigare relation.

Hon är 13år har eget rum, de andra 2 är 4 och 1.5 år gamla. 4åringen har oxå eget rum. 1,5 åringen sover i vårat sovrum i spjälsäng ännu.

Vem har mest rätt till bostaden vid separation är min fråga. Jag som har två barn eller min sambo med 3 barn

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Sammanboende par som inte är gifta lyder under Sambolagen (2003:376) men kan genom samboavtal komma överens om hur det skulle bli om man separerade.

Om du ägde villan som din sambo flyttar in i.
För två personer som är sammanboende är det av relevans vem som stod ägare till bostaden den dagen de blev sambos. Den som flyttar in hos någon annan kan få problem att i framtiden hävda sin rätt till bostaden. För att ha gemensam rätt till den gemensamma bostaden ska personerna inte bara bo och betala bostaden tillsammans, utan det ska även ha förelegat ett syfte att införskaffa bostaden för att bruka den gemensamt (sambolag 3 §). Det är många som missar detta när de flyttar samman, men det kan naturligtvis regleras genom ett samboavtal. Har du köpt villan som din sambo senare flyttat in i blir det du som får bo kvar i bostaden.

Förtur/övertaganderätt för den som har barn.
I det fall det finns barn med i familjen har den som är förälder till dem övertaganderätt till bostaden, man anser då att det föreligger särskilda skäl för att få överta den gemensamma bostaden (sambolag 22 §). Märk att i de fall ett par bor i en hyresrätt eller bostadsrätt så kan den som är förälder till barnen ta över bostaden från den andre som inte är det, oavsett vem som äger bostaden. Den grundläggande tanken är att den som bäst behöver bostaden får bo kvar. Naturligtvis får denne ersätta den andre för värdet av bostaden, men det föreligger en stark förtursrätt för barnen och deras förälder. Detta gäller inte om paret bor i en, av den ene, ägd fastighet.

I ert fall har ni två gemensamma barn och skulle det bli en tvist om boendet kommer domstolen även i ert fall titta på vem av er som "bäst" behöver den. Ska barnen endast bo med en av er kommer den föräldern troligast få ta över bostaden.

När det finns gemensamma barn
Bestämmer ni att barnen ska bo varannan vecka då gör man en samlad helhetsbedömning. Vem har bott i området längst, är hemmet anpassat för ett särskilt behov hos, i ert fall, det äldsta barnen, hur drabbas skolbarnens avstånd till skolan, vem av er har lättast att finna ny bostad, har någon släktingar i närheten, har ni som är vuxna samma förutsättningar vad gäller bil, ekonomi, behov etc.

Det kan vara mängder med orsaker som var och en av parterna får argumentera för om båda vill behålla bostaden, men det blir den samlade bedömningen som avgör. Grundprincipen är som sagt att den som behöver bostaden bäst får behålla den. Har ni samma förutsättningar i grunden kan det, i ert fall, bli avgörande att den äldsta dottern inte tvingas att flytta utan får bo kvar.

Hoppas du fått svar på din fråga

Jennie NilssonRådgivare