FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/01/2018

Vem har bäst rätt till stulen bil?

Köpte en bil på blocket från en bilfirma.Kollade upp bilen via transportstyrelsen,biluppgifter och drog även ut en carfaxrapport på bilen.Såg även att det inte fanns några lån på bilen, kreditköpet var avslutat 2 veckor tidigare. Kollade allt man kan (trodde jag).Blev sedan registrerad som ägare i samma stund blev jag uppringd av ägaren innan bilfirman som sade att denne inte hade fått betalt av bilfirman men personen hade skrivit under reg.beviset till bilfirman och även lämnat ifrån sig bägge bilnycklarna.Efter ytterligare ett par dagar fick jag reda på att bilen stod som stulen på transportstyrelsen sida.Jag kontaktade polisen och fick reda på att bilen var eftersökt på grund av en bedrägeriutredning.Jag lämnade över bilen som nu står i polisens förvar.Min fråga är nu vem har rätt till bilen om i och med att bägge parter gör anspråk på bilen.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om det här hittar du i Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre.

Du köpte bilen (lösöret) från bilfirman som hade bilen hos sig men som i själva verket inte var rättmätiga ägare till den. Eftersom du gjorde så omfattande undersökningar inför köpet finns det inget som tyder på att du skulle ha varit i vad som kallas för "ond tro" vid köptillfället. Det innebär att det inte finns något som tyder på att du misstänkte att bilfirman sannolikt inte var den rätta ägaren vid försäljningen. Huvudregeln är då att du har äganderätt till bilen eftersom du också fått den i din besittning (fysiskt hos dig) ().

Även om huvudregeln är att du har äganderätt till bilen så finns det ett undantag. Den tidigare ägarens rätt till bilen kvarstår om den har tagits ifrån denne olovligen. Förmodligen skulle bilen ses som olovligt tagen eftersom den står rapporterad som stulen. Den förra ägaren måste kräva tillbaka bilen inom 6 månader från det att han/hon fått kännedom om ditt nya ägande. Om det inte görs inom dessa 6 månader tillfaller bilen dig ().

Sammanfattningsvis är det möjligt att den förra ägaren har rätt till bilen. Du kan dock hävda att bilen inte olovligen kan ha tagits från den förra ägaren när registreringsbeviset är påskrivet och nycklarna överlämnade. Därför ska du anses vara ägaren då inte undantaget i 3§ är tillämpligt och den tidigare ägaren får därmed vända sig till bilfirman för att försöka få betalt.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare