Vem kan upprätta ett äktenskapsförord

Kan man själv skriva äktenskapsförord, angående företag och vem ansvar för avtal, skulder och till vem tillhör?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det går alldeles utmärkt att skriva äktenskapsförord själv. Ett förord har dock formkrav, alltså olika moment som måste vara uppfyllda för att det ska vara rättsligt bindande. Dessa krav är:

-Förordet ska vara skriftligt -Båda makar ska underteckna -Äktenskapsförord ska registreras hos Skatteverket

Detta följer av 7 kap 3§ Äktenskapsbalken.

Jag hoppas att detta ger dig vägledning i din fråga. Du är välkommen att ställa en ny fråga om du behöver mer hjälp!

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare