FrågaFAMILJERÄTTFaderskap31/01/2017

Vem ska bekosta ett DNA-prov vid mål om hävande av faderskap?

Min exman och jag har varit skilda i30 år ivår.nu när våra barn är 42 år och 40 år vill exmaken göra nya

faderskapsprov fast han har erkänt dom vid deras födsel vem ska stå för kostnaderna för provtagning. Med vänlig hälsning Anne Marie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att ni var gifta då era barn föddes, detta gör att din exmake presumerades att vara fader ifall han inte visar att han inte är det genom exempelvis ett DNA-test (1 kap 1§, 2§ 2p Föräldrabalken). I ditt fall så har din exmake förklarats vara fader och det krävs nu (för att detta faderskap ska upphävas) att han bevisar att någon annan är far till barnen i domstol.

Eftersom det är din exmake som vill få faderskapet hävt så är det han som kommer att bli tvungen att föra talan i domstol genom en stämning mot dina barn (3 kap 1§ Föräldrabalken). Vid mål om faderskap så ska part själv bära sina rättegångskostnader (3 kap 11§ 2st Föräldrabalken), detta innebär att det är din exmake som ska stå för ett eventuellt DNA-test om han vill använda detta som bevisning i rättegången.

Hoppas att detta har gett dig svar på din fråga!

MVH

Måns LundvallRådgivare