FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/06/2018

Vem ska stå för kostnader för att undersöka en skadas storlek?

Hej

Vid flyttstädning orsakade städfirman repor i fönster och parkett. Efter mycket besvär har nu försäkringenet anmält skadorna till sitt försäkringsbolag och undrar vad jag begär i skådespeleri. Hur går jag till väga? Någon extern måste väl bedöma ett sånt belopp? Ska jag behöva anlita tex en glasmästare som bedömer kostnad för att åtgärda skadorna?

Känns inte som jag ska behöva stå för sådana kostnader men vet inte hur jag annars ska veta korrekt belopp?

Tack för hjälp.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till kompensation för de kostnader du har för att avhjälpa felet, antingen i form av prisavdrag enligt 22 § konsumenttjänstlagen eller i form av skadestånd enligt 2 kap. 1 § och 5 kap. 7 § skadeståndslagen.

För att ta reda hur mycket en sådan reparation kostar bör du tillfråga en reparatör. Tanken med ersättningens storlek är att den ska motsvara vad det kostar dig att få skadorna reparerade.

Reparationskostnaden ska beräknas enligt det minsta möjliga. Det motsvarar i ditt fall kostnaderna för att anlita någon för att reparera skadorna.

Många reparatörer tar inget extra betalt för att bedöma kostnaden för en reparation så länge du sen väljer att anlita de för reparationen. I det fall att du vill anlita någon för att endast bedöma de eventuella kostnaderna för en reparation utan att reparera skadorna, för att till exempel kunna tillgodogöra dig skadeståndet på annat sätt än att reparera skadorna, så ska du stå för de eventuella extra kostnader som det medför.

Om de flesta reparatörer inom det här området däremot alltid tar betalt för att göra en skaderapport som del av reparationen så har du rätt till ersättning för den kostnaden oavsett om du reparera skadorna eller inte. Avgörande för om du har rätt till ersättning för någon kostnad är alltså om den kostnaden är nödvändig för att åtgärda skadorna.

Hoppas du fått svar på din fråga, och lycka till med ditt ärende!

Daniel Vetterfalk StrömbladRådgivare