Vidareförsäljning av varor

Hejsan! Har en fråga angående vidareförsäljning av varor. Jag har en idé om att sätta ihop ett paket av massa olika varor för specifika tillfällen. Alltså samla ihop olika typer av varumärken och produkter för att sedan sälja till paketpris. Jag håller en dialog med några utav de större företagen angående samarbete och spons. Nu till mina frågor. 1. Kan jag köpa en låda/korg i en butik och lägga varorna i utan att involvera just den tillverkaren eller det företaget som tillverkat korgen? 2. Är det okej att sätta ihop ett paket av olika märken/produkter och sälja som en enhet sålänge varje enskild produkt ligger i orginalförpackning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

Jag förutsätter att du undrar om det finns någon risk för att ditt försäljningskoncept riskerar att göra något immaterialrättsligt intrång i t.ex. företagens varumärken eller mönster (design). Med detta förbehåll hoppas jag kunna besvara dina frågor så gott jag kan!

1) Om du köper en korg som har mönsterrättsskydd så är du fri att sälja den vidare, så länge du inte gör några förändringar på den

Ett företag som tillverkar en produkt (1 § ML) såsom en korg har möjlighet att kunna begära den registrerad som ett mönster, vilket ger företaget ensamrätt över designen av korgen (5 § ML). Detta förutsätter såklart att korgen ifråga är så pass ny och särpräglad i sin design att den är värdig att få ett sådant skydd (2 § ML). Är det en korg utan något särskilt särpräglat utseende lär den inte vara immaterialrättsligt skyddad vilket gör att du kan göra vad du vill med den. Även om korgen skulle ha mönsterskydd, så innebär inte ensamrätten som företaget som äger designen till korgen att du inte får sälja korgen vidare som du har köpt då korgen redan är “ute på marknaden”. I vilket fall som helst borde det inte vara några rättsliga intrång som görs i din situation.

2) Så länge du inte förändrar produkterna du säljer eller på något sätt skulle skada varumärkets anseende, så lär du inte få några hinder

Varorna som du säljer, beroende vad för typ av varor, kan både vara mönsterrättsligt skyddade och även varukänneteckenrättsligt. Det viktiga att tänka på är att rättighetsinnehavarens ensamrätt inte gäller gentemot någon som har köpt varu-exemplaret, på det sättet att du har full rätt att sälja varorna vidare, så länge du inte gör några förändringar på varu-exemplaren eller på något sätt riskerar att skada varumärkets anseende på något sätt i samband med hur du säljer varorna (1:10 VmL).

Jag rekommenderar dock dig att vända dig till något juridiskt ombud som kan se över sin situation i mer detalj, då detta trotsallt verkar vara en större investering du vill göra. För säkerhetens skull!

Hoppas det var svaret på dina funderingar!

Eles KarahalilovicRådgivare