Vilka är förutsättningarna för uppskov?

Hej, Vi har nyligen byggt ett hus och skulle flytta in men bestämde oss att sälja den och bo kvar. När vi sålde vårt hus och flyttade in i vår nuvarande boende fick vi göra uppskov. I deklarationen står det nu att vi måste betala skatt på uppskov då vi har sålt ett hus. Enligt min uppfattning så ligger uppskovet i det huset vi bor i och inte i nybygget och behöver därför inte betala skatt förrän vi säljer vår nuvarande bostad. Stämmer det ? Jag har försökt att få svar men de på skatteverket lät väldigt tveksamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är inkomstskattelagen (IL) som reglerar frågor om uppskovsbeskattning.

Vilka är förutsättningarna för uppskov?

För att få uppskov med beskattning av bostadsförsäljningen krävs att man har sålt en ursprungsbostad, har förvärvat eller tänker förvärva en ersättningsbostad, och har bosatt sig eller tänker bosätta sig i ersättningsbostaden (47:2 IL). En ursprungsbostad är en privatbostad som har varit ens permanenta hem i minst ett år innan försäljningen eller under minst tre år av de senaste fem åren (47:3 IL). En ersättningsbostad är en bostad som man ska bosätta i. Det uppskov man får ligger därför i den bostad som man säljer, och inte i den bostad som man bor i, eftersom uppskovet är en uppskjutning av den vinst som man har fått som ska beskattas.

För er del betyder det att ni inte lär kunna få ett uppskov, eftersom det är kopplat till det hus som ni sålde, dvs. ursprungsbostaden, som ni faktiskt aldrig bodde i. Man måste som sagt minst ha bott i ursprungsbostaden som är ens permanenta hem i minst ett år i innan försäljningen äger rum, vilket ni inte verkar ha gjort.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Ett uppskov är en uppskjutning av den beskattning som man ska betala för den vinst man har fått pga. försäljningen av ens ursprungsbostad. Eftersom ni inte har bott i ursprungsbostaden i minst ett år innan ni sålde den bör ni inte heller ha rätt att få ett uppskov.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare