FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut25/08/2018

Vilka möjligheter har vi att häva ett avtalsservitut?

Hej,

Vi ska köpa en fastighet där det idag finns ett avtalsservitut som säger att granne får nyttja vattenbrunn. Kommunen har nu dragit in kommunalt VA och alla fastigheter måste nu betala inkopplingsavgift för detta oavsett om man kopplar på sig på det kommunala nätet eller ej.

I och med det vill vi nu döda detta avtal då vi inte tycker att det finns någon anledning att ha det kvar.

Vi ska riva befintligt gammalt hus och bygga permanentboende på tomten.

Vad händer om vi inte får tag på den grannen eller om han vägrar gå med på detta?

Kan vi få det dödat i alla fall?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret finner vi i Jordabalken (JB). I mitt svar utgår jag från att avtalsservitutet är inskrivet hos Lantmäteriet, och att det således är löpande på fastigheten och därmed gäller även för framtida ägare.

Ni som upplåter mark för nyttjande kallas för tjänande fastighet och er granne som får nyttja brunnen är den härskande fastigheten. Huvudregeln vid avtalsservitut är att det gäller tills vidare. Jag förmodar att ni har kikat på avtalet och konstaterat att det inte gäller för viss tid.

Nu till er fråga, hur kan ni "döda" avtalet?
Enligt reglerna i jordabalken går det att upphäva ett servitut om en härskande fastighet har överskridit sin rätt eller åsidosatt sina skyldigheter, t.ex. genom att inte betala den överenskomna avgiften (se 7-9 §§ JB). Av din fråga att döma uppfattar jag det dock inte som att så är fallet.

Det finns dock möjlighet för er att häva avtalet ändå. Ägare av den tjänande fastigheten har rätt att häva ett servitut om det inte behövs för den härskande fastigheten eller nyttan är ringa i jämförelse med belastningen för den tjänande fastigheten. I ert fall kommer grannarna på den härskande fastigheten kunna koppla upp sig till kommunens vatten varvid man kan argumentera för att de inte behöver nyttja er brunn som ni har. Därmed torde avtalet kunna hävas då det inte finns något behov för den härskande fastigheten.

Det finns också möjlighet att häva ett servitut om det inte har använts under en längre tid och därför får antas vara övergivet.

Slutligen kan ägarna av den tjänande och härskande fastigheten avtala om att servitutet inte längre ska gälla, då krävs det förstås att ni är överens vilket, av din fråga att döma, kan antas vara tvivelaktigt. Om ett sådant avtal upprättas ska det skickas in till Lantmäteriet för underlag om avregistrering av servitutet.

Ni torde ha stora chanser att kunna häva servitutet och jag önskar er lycka till.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare