FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/01/2019

Vilka omständigheter ger en köpare rätt att kräva pengarna tillbaka vid online-köp?

Hej, sålde min mammas telefon online med fullmakt och hon skulle få pengarna.

Bilden visade att telefonen var sprucken på skärmen

I texten beskriver jag att det föreligger skönhetsfel på framsidan.

Nu påstår säljaren att jag vilselett honom i beskrivningen med att det endast är ett skönhetsfel och det är inte en sprucken skärm, telefonen fungerar felfritt förutom sprickan.

Sen påstår han även att simkortshållaren är borta. Den satt i telefon när den skickades.

Han har ingen rätt att kräva pengar tillbaka enligt mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Eftersom ni är två privatpersoner och köpet gäller en mobil, så kommer jag utgå från köplagen (KöpL).

När jag pratar om att "häva köpet", så innebär det att köparen skickar tillbaka mobilen till dig och du betalar tillbaka pengarna.

Först behandlar jag sprickan:

1. Sprickan är inte ett fel!

Du har marknadsfört mobilen. Du tydligt att det fanns ett skönhetsfel och bifogade en bild på detta.

Sprickan påverkar inte telefonens funktionalitet och bilden ger köparen en chans att avgöra själv om sprickan är för allvarlig.

Mobilen stämmer överens med hur du marknadsfört den – därför kan köparen inte säga att sprickan är ett fel (KöpL 18 §).

2. Eftersom sprickan inte är ett fel, så kan köparen inte häva köpet (KöpL 39 §).

När det kommer till SIM-kortshållaren:

1. Om du inte kan bevisa att SIM-kortshållaren fanns med, så är det ett fel!

SIM-kortshållaren är avgörande för att mobilen ska fungera. En köpare kan förvänta sig att det finns med, annars köper man en mobil som man inte kan använda som en mobil.

Det är alltså ett fel på varan att det inte finns en SIM-kortshållare (KöpL 17 §).

2. Köparen kan häva köpet på grund av felet (KöpL 39 §)!

Man kan som sagt inte använda en mobil för sitt syfte om det inte finns en SIM-kortshållare. Därför är detta ett väsentligt fel och som säljare borde man insett att köparen skulle bry sig om att det inte finns en SIM-kortshållare.

Av dessa anledningar kan köparen häva köpet.

3. Bevisfrågan – kan du bevisa att SIM-kortshållaren fanns med när du skickade mobilen?

Om du har bilder, eller på något sätt kan bevisa att SIM-kortshållaren fanns med när du skickade iväg mobilen, så blir det en annan historia.

Mobilen är köparens ansvar när den är avlämnad (KöpL 7 § och 13 §). Om den förstörs på något sätt efter att den avlämnats, så är inte det ditt ansvar (KöpL 12 §).

För att sammanfatta:

1. Köparen kan inte häva köpet på grund av sprickan.

2. Om du inte kan bevisa att SIM-kortshållaren fanns med vid köpet, så kan köparen häva köpet.

Jag hoppas att detta har hjälpt dig reda ut problemet lite och att det löser sig. Skulle det finnas fler problem så är det bara att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare