Vilka personer har en garanterad rätt till arv?

Hej!

Inför upprättelse av mitt testamente har jag följande fråga: Kan jag till 100% bestämma vem som ska vara mina arvingar eller finns där personer som enligt lag har krav på delar/hela mitt arv?

Jag är singel utan barn. Mina föräldrar och mor/far-föräldrar är döda. Jag har en helsyster som har två barn. Dessutom har jag x-antal halvsyskon på min fars sida som jag aldrig har träffat.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline!

Vilka har en garanterad rätt till arv?

I svensk rätt finns endast en grupp som har en garanterad rätt till arv, nämligen bröstarvingar (barn). Detta innebär att du för tillfället har en möjlighet att testamentera din egendom helt fritt. Om du däremot inte uppför ett testamente kommer din kvarlåtenskap gå till din syster samt dina halvsyskon i enlighet med 2 kap. 2§ Ärvdabalken.

Vad händer om du får barn i framtiden?

Skulle du senare få barn så har dessa enligt 7 kap. 1§ ÄB rätt till laglotten, vilket består av halva arvslotten. Skulle du trots detta välja att testamentera bort din egendom kan efterlevande barn ansöka om jämkning för att få ut sin laglott, i enlighet med 7 kap. 3§ ÄB.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare