FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/01/2018

Vilka rättigheter och skyldigheter har man som förälder avseende underhållsbidrag?

Hej. Vi har delad vårdnad och jag har min son hos mig onsdag till och med måndag morgon mitt ex har hela barnbidraget och jag delar på inköp till kläder och dyl som mitt ex gör. Nu kräver hon av mig att jag ska betala helt underhållsbidrag, Vilka skyldigheter och rättigheter har jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnets kostnader
Föräldrar ska gemensamt ansvara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. I kostnader för barnets underhåll ska dock föräldrarna var och en ta del efter egen förmåga. Detta innebär att den förälder som tjänar mer också betala mer för barnets kostnader. (7 kap. 1 § FB) Huruvida ditt ex ska få hela barnbidraget och att du ska betala hälften av de inköp som ditt ex gör till barnet beror alltså av era respektive inkomster. Ni ska alltså betala lika mycket för barnets kostnader i relation till era respektive inkomster.

Underhåll
Underhållsskyldigheten fullgörs i regel genom att föräldrarna bor tillsammans med barnet men om den ena föräldern inte bor tillsammans med barnet ska denne förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet. (7 kap. 2 § FB) I ert fall så bor ju barnet vad jag förstår i vart fall i bland tillsammans med dig. För att skyldighet att betala underhåll ska inträda krävs att du inte varaktigt bor med barnet. Vid bedömningen av vem av föräldrarna som barnet varaktigt bor tillsammans med kan ledning hämtas av vart barnet är folkbokfört men även andra omständigheter kan få betydelse som t.ex. hur länge barnet faktiskt vistas hos var och en av föräldrarna eller var barnet har sina saker. Om barnet däremot bor växelvist hos båda föräldrarna anses barnet varaktigt bo hos båda föräldrarna och underhållsbidrag ska då inte betalas. Utifrån informationen i din fråga kan jag inte bedöma vart barnet är att anse som varaktigt bosatt eller om det föreligger växelvist boende men om barnet inte är att anse som varaktigt bosatt med dig ska du fullgöra din underhållsskyldighet som förälder genom att betala underhållsbidrag till barnet. Oavsett ska skyldigheten att betala underhåll bestämmas genom dom eller avtal varför ditt ex får vända sig till domstol för att få en dom om underhåll om ni inte kommer överens. (7 kap. 2 § 2st FB)

Sammanfattning
För att besvara din fråga så har du en skyldighet att betala underhåll till barnet om barnet inte är att anse som varaktigt bosatt hos dig. Dock har du rätt att låta det gå till domstol om du inte håller med om att du ska betala underhåll eller inte håller med om det belopp som ditt ex anser att du ska betala. För att beräkna var som är ett rättvist underhåll kan du ta hjälp av Försäkringskassans beräkningsfunktion, se HÄR.

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om du är intresserad av vidare telefonrådgivning så får du gärna höra av dig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se så bokar vi in en tid. Om något är otydligt eller om du har ytterligare funderingar är du också varmt välkommen att återkomma på min mail.

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare