Vilka regler gäller för en svensk som ska gifta sig i Marocko?

Hej! Jag är en svensk kvinna som ska gifta mig i Marocko. Vad gäller för mig som gift kvinna i Marocko? Vad händer vid skilsmässa och makes dödsfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gifta dig i Marocko enligt svensk lag

När man gifter sig i ett annat land, gäller detta lands lagstiftning på äktenskapet. Det finns dock ett begränsat antal svenska utlandsmyndigheter där vigseln kan förrättas, vilket innebär att svensk lag (äktenskapsbalken) blir tillämplig. I Marocko finns denna möjlighet genom ambassaden i Rabat, men det finns vissa regler man måste ta hänsyn till. Dessa kan du hitta här, på webbplatsen för Sveriges ambassader och konsulat.

Gifta dig i Marocko enligt marockansk lag

Om det inte går att förrätta vigseln på ambassaden eller om du inte önskar detta, återstår möjligheten att gifta sig i Marocko enligt marockansk lag, dvs. den marockanska familjelagen (Moudawana). Vad som gäller enligt lagen kan jag inte uttala mig vidare om, men om du klickar på denna länk kommer du till en engelsk översättning av den. Det kan vara lämpligt att du läser igenom den innan du ingår äktenskapet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare