FrågaAVTALSRÄTTAvtal09/09/2017

Vilka saker går egentligen bra att avtala om?

Hej. Jag har svikit mitt förtroende för min fru kraftigt och det gör att vi nu står på spetsen av ett ev fortsatt liv ihop.

Min fråga är kan vi skriva ett avtal som bevittnas om jag tex skulle göra om samma misstag igen att vara otrogen och de avslöjas eller på något annat sätt förstöra förtroendet. Då får min fru bo kvar i huset under tex 2 år och jag fortsätter under denna tid betala halva kostnaden och inte bor i huset själv.

Förstår ni min fråga? Är ett handskrivet avtal giltigt även om vi är gifta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga och ja; ert handskrivna avtal skulle sannolikt vara giltigt i det här fallet.

Det finns dock en regel som benämns pactum turpe i Svensk rätt. Denna regel innebär att sk omoraliska eller brottsliga avtal inte är giltiga. Dessutom kan dessa avtal inte genomdrivas med rättsordningens stöd. Jag ser dock ingen direkt anledning att ert avtal skulle falla in under denna princip, men om ni vill vara säkra så rekommenderar jag att ni vänder er till en advokat lokalt där ni bor och får hjälp med avtalets utformning.

Hoppas du fått svar på din fråga och att er relation repar sig! Ha en fortsatt trevlig höst.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare