FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/06/2018

Vilka skyldigheter har en borgensman?

Hej! 1. Hur snart kan den som gått i borgen bli fri från sitt borgensåtagande efter uppsägning av desamma? 2. När kan ett borgensåtagande i anledning av hyresavtal tidigast upphöra? 3. Vad kan en borgensman tvingas att stå för genom sitt åtagande gentemot hyresvärden? Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som går i borgen för någon annan kallas borgensman, och ett borgensåtagande är ett avtal mellan borgensmannen och hyresvärden. Exakt vilka skyldigheter borgensmannen har är starkt beroende av vad som omfattas av just det avtalet. Innehållet i avtalet kan nämligen fritt regleras mellan hyresvärden och den som väljer att gå i borgen för någon annan. Nedan kommer jag att svara generellt på dina frågor, men ha i åtanke att avtalsvillkoren i borgensåtagandet kan påverka mina svar.

1. Hur snart kan den som gått i borgen bli fri från sitt borgensåtagande efter uppsägning av desamma?

Ett borgensåtagande går i regel ut i samband med att hyresavtalet går ut. Åtagandet kan dock även vara begränsat, och då framgår det av avtalet hur länge borgensmannen är bunden. Men borgensmannen blir alltså i de flesta fall fri från sin förpliktelse när hyresavtalet och uppsägningstiden gått ut, om hyresvärden inte har några ytterligare anspråk på hyresgästen efter den tiden. Många borgensåtaganden inkluderar nämligen ansvar för ersättning för skador och liknande som hyresgästen orsakar på lägenheten. Då blir borgensmannen inte fri från sitt uppdrag förrän alla skulder betalats, trots att själva hyresavtalet gått ut, så länge skulden uppstod under hyrestiden.

2. När kan ett borgensåtagande i anledning av hyresavtal tidigast upphöra?

Borgensåtagandet är som sagt ett avtal mellan hyresvärden och borgensmannen. Om hyresvärden väljer att befria borgensmannen från dennes åtagande kan det alltså upphöra innan hyresavtalet löpt ut. Detta är dock ingenting som hyresgästen eller borgensmannen ensamt kan påverka, utan det är endast hyresvärden som kan befria borgensmannen från åtagandet i förtid.

3. Vad kan en borgensman tvingas att stå för genom sitt åtagande gentemot hyresvärden?

Svaret på din sista fråga är helt beroende på vad som ingår i avtalet mellan hyresvärden och borgensmannen. När det kommer till borgensåtaganden för hyresavtal är det vanligt att ansvaret täcker såväl betalning av hyra som ersättning som hyresgästen gör sig skyldig till genom vanvård av lägenheten eller andra avtalsbrott. Det är möjligt att avtala om begränsat ansvar, det vill säga att borgensmannen bara är ansvarig upp till ett visst belopp. Allt detta ska dock framgå av avtalet.

Hoppas att du fick svar på dina frågor.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare