FrågaKÖPRÄTTKöplagen16/04/2018

Vilka skyldigheter har köparen vid kontraktsbrott?

köparens skyldigheter vid kontraktsbrott vid köp av bostadsrätt

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag
Jag uppfattar din fråga som att du undrar vilka skyldigheter en köpare har vid kontraktsbrott som begås av köparen. Jag kommer dock även redovisa fallet när kontraktsbrott begås av säljaren. Här blir köplagen (KöpL) tillämplig.

Vilka skyldigheter har köparen vid kontraktsbrott som begåtts av köparen?
Beroende på vilket kontraktsbrott som har begåtts så har köparen olika skyldigheter. Om köparen inte betalar i tid eller inte medverkar till köpet och om detta inte beror på något på säljarens sida, så får säljaren kräva betalning eller annan fullgörelse eller häva köpet, samt dessutom kräva skadestånd, 51 § KöpL. Sker detta blir alltså köparens skyldighet att göra det som säljaren kräver.

Vilka skyldigheter har köparen vid kontraktsbrott som begåtts av säljaren?
Om det å andra sidan handlar om att säljaren har begått ett avtalsbrott så åligger det köparen att försöka minimera skadan vilket uttrycks som en slags vårdplikt i lagen. Vårdplikten innebär att köparen, när hen vill avvisa varan ska inneha vidta skäliga åtgärder för vård av varan, se 73 § KöpL.

Om du köparen avser att göra någon påföljd gällande har hen skyldighet att reklamera inom skälig tid, 32 § KöpL.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare