Vilken rätt har jag till den egendom som min fästman testamenterat till mig?

Min fästman gick bort i cancer 2018 feb. Han skrev testamente till mig och min dotter vi var förlovade och det är inte hans biologiska dotter men han har skrivit i testamentet min arvsrätt skall delas 50% till mig och 50% till min dotter. Har ingen kontakt m hans bror el hans far men hans mor gick bort för ca 4 år sedan. Och testamentet på henne Var 50% till sina 2 söner. Jag undrar bara min föredetta svärfar e dement och vet att min avlidna fästmans brors sambo har hans bank dosa och betalar räkningar, och tar mer därtill känner att vad har jag rätt till och hur mycket kan de göra med allt ,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilken rätt du har till din sambos kvarlåtenskap då han testamenterat bort all sin egendom till dig och din dotter. Reglerna om arv och testamente hittar du i Ärvdabalken (ÄB).

När någon går bort och efterlämnar egendom så kan den legala arvsordningen få betydelse, men även eventuella testamentstagare – vilket är du och din dotter i det här fallet. I mitt svar kommer jag att börja med att gå in på vad den legala arvsordningen innebär och sedan beröra vad som händer när det finns ett testamente.

Jag förstår det som att din sambo inte hade några egna barn och därför inte heller har några legala bröstarvingar. Det är i sådana fall hans föräldrar och syskon i den andra arvsklassen som har rätt att ärva honom (ÄB 2:2). Hans föräldrar har rätt att ärva lika delar av sin sons egendom som utgångspunkt. Eftersom hans mor redan är avliden så ärver hans bror hennes del av arvet.

Finns det testamentstagare så har de rätt till kvarlåtenskapen framför alla arvingar utom bröstarvingar, eftersom de alltid har rätt att få ut sin laglott (ÄB 7:1). Din sambos far och bror är inte bröstarvingar och har alltså ingen rätt till din sambos kvarlåtenskap om han efterlämnat allt till dig och din dotter. I hans kvarlåtenskap ingår även den egendom han fick när hans mor gick bort.

Om det är så att det har uppstått problem och att du inte fått det du är berättigad till rekommenderar jag att du tar en hjälp av en professionell jurist. Lawline har duktiga jurister som du kan kontakta genom detta formulär.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare