Vilken skyldighet har föräldrar att betala skador som orsakats av deras barn?

Hej. Mitt barn parkerade sin cykel med cykelstödet bredvid en bil och cykeln ramlade in i bilen och skapade en buckla samt repade den. Vi har självklart pratat med ägaren. Frågan är hur gör man nu? Ägaren ska kontakta sitt försäkringsbolag. Ska vi kontakta någon och vad kan mitt barn(vi föräldrar) bli skyldiga till att betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med eran fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar eran fråga undrar ni främst vad för skyldigheter ni har att betala för en skada som erat barn har orsakat. Eftersom frågan rör skadestånd som inte kan hänföras till något avtal så kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) när jag besvarar eran fråga (1 kap 1 § SkL)

Vad är ni som föräldrar skyldiga att betala?

En förälders ansvar att ersätta en skada som deras barn har orsakat är begränsat till fall där barnet orsakar skada genom brott (3 kap 5 § SkL). Utifrån de omständigheter som ni angivit verkar det inte som att något brott har begåtts och ni är därför inte skyldiga att ersätta någon del av skadan på grund av eran ställning som vårdnadshavare.

Vad är erat barn skyldig att ersätta av skadan?

Eftersom skadan på bilen, utifrån omständigheterna ni angivit, verkar ha orsakats av vårdslöshet så är erat barn skyldig att ersätta skadan (2 kap 1 § SkL). Skadeståndet ska i detta fallet täcka vad reparationen kostar. Således ska det innefatta ersättning för bucklan såväl som den skrapade lacken (5 kap 7 § SkL)

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så har ni som föräldrar inget direkt ansvar för skadan som orsakats, däremot har erat barn ansvar som oftast i praktiken får betalas av barnets vårdnadshavare, vilket är ni i detta fallet.

Hoppas ni fått svar på eran fråga!

Elias BergmanRådgivare