FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/01/2018

Vilken sorts ''rätt'' behandlar juridiska frågor om äktenskap, skilsmässa och arv?

Hej! Jag jobbar som översättare från arabiska till svenska och har försökt hitta vilken sorts "rätt" som frågor gällande civilstånd heter på svenska. På arabiska finns "civilståndsrätt", som alltså omfattar äktenskap, skilmässa, arv, etc., men "civilståndsrätt" verkar inte finnas som vedertaget begrepp på svenska. Vore därför tacksam om ni kan berätta vad "civilståndsrätt" egentligen ska heta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om äktenskap, skilsmässa, arv (och även t.ex. samboende, föräldraskap och testamente) och e.t.c. behandlas inom familjerätten.

Familjerätten är en del av civilrätten och kan även delas upp i flera delar, så som äktenskapsrätt, barn- och föräldrarätt och successionsrätt.

Den ''rätten'' som behandlar alla dessa frågor som du nämner och det ordet som du söker är nog alltså ''familjerätt''.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare