Vilket ansvar har en bilfirma vid inbrott?

Hej

Min bil har sedan december 2017 stått hos en bilfirma på försäljningsuppdrag. Då jag förutsatte att dom har korrekta försäkringar ställde jag av bilen och tog bort hela försäkringen. I lördags hade dom inbrott, tjuvarna använde koden till kassaskåpet, tog bilnycklar och använde sedan min porsche som murbräcka för att köra igenom porten inifrån. Efter det körde dom igenom en järngrind för att komma åt ytterligare bilar och lämnade sedan min bil på platsen. Då det inte går igenom min avslutade försäkring och dom endast har en flytande försäkring för bilfirma finns risken att det inte går där heller. Vad gäller vid denna extremt tråkiga situation och vilka råd kan ni ge mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första skulle jag råda dig att undersöka avtalet mellan dig och bilfirman för att se huruvida ansvar för skador på bilen är reglerat i detta. Har bilfirman åtagit sig att ansvara för bilen på ett sätt som omfattar den aktuella händelsen kan du utkräva skadeståndsansvar för din förlust med anledning av bilfirmans avtalsbrott. Ett sådant ansvar kallas ibland för obligatoriskt ansvar.

Om avtalet inte berör den uppkomna situationen kan firman fortfarande vara ansvarig för din förlust. Enligt en skadeståndsrättslig princip har en person (depositarie) som tar emot egendom för annans persons räkning (deponent) ett presumtionsansvar för skador som uppkommer på egendomen medan den är i dennes vård. Bilfirman måste då kunna bevisa att man inte varit oaktsam när din bil skadades. En sådan oaktsamhet kan till exempel utgöras av att inte förvara koder till kassaskåpet i säkert förvar.

Du bör också känna till att företaget skadeståndsrättsligt är ansvarig för sina arbetstagare. Skulle det t.ex. vara en anställd som försett tjuvarna med koden till kassaskåpet är detta en sådan försummelse som grundar ansvar för företaget.

Mitt råd till dig blir att konsultera avtalet och undersöka firmans inställning till ersättningsfrågan. Skulle ni inte vara överens bör du kontakta en jurist för närmare rådgivning.

Lawline RådgivareRådgivare