FrågaÖVRIGTÖvrigt29/06/2023

Vilket lands lag gäller i fråga om underhåll?

Vad gäller när en svensk man gör en amerikanska med barn (i USA). Vilen lag gäller för underhåll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilken lag som ska gälla angående underhållsskyldigheten från en förälder till ett barn.

Allmänt om internationell privaträtt

Frågeställningen rör ett rättsområde som kallas för internationell privaträtt. Trots namnet reglerar området egentligen hur nationell rätt ska lösa internationella privaträttsliga frågor, till exempel vilka domstolar som är behöriga att pröva en tvist och vilket lands lag som ska gälla i en sådan prövning. Den konkreta innebörden för dig blir därför att om underhållsfrågan prövas i svensk domstol kommer svenska domare att ta ställning till vilket lands lag som ska tillämpas. Hur amerikanska domstolar kommer lösa underhållsfrågan kan jag därför inte svara på.

Vilken lag är tillämplig

Angående underhållsskyldighet och lagval gäller 2007 års Haagprotokoll om tillämplig lag avseende underhållsskyldighet (artikel 15 EU:s underhållsförordning). Detta eftersom rättsakten reglerar lagvalsfrågor om underhållsskyldighet gentemot barn (artikel 1 Haagprotokollet). Vidare gäller att rättsakten har en universell tillämpning, vilket betyder att det lands lag som utpekas ska tillämpas, oavsett om landet är med i EU eller inte (artikel 2 Haagprotokollet). Betydelsen blir därför att även om USA inte är med i EU, så måste amerikansk lag tillämpas, om amerikansk rätt utpekas av Haagprotokollet.

Vilket lands lag är tillämpligt?

Huvudregel anger att det är lagen i det land där den som har rätt till underhåll har sin hemvist (artikel 3 Haagprotokollet). Frågan är därför vad som omfattas av begreppet hemvist? Eftersom begreppet hemvist är EU-autonomt gäller en enhetlig tolkning av begreppet, och de faktorer som man måste ta hänsyn till är bland annat var barnet är socialt och i familjehänseende integrerat, var barnets vistas varaktigt, skälen till vistelsen, familjeursprung, och barnets relation till föräldrarna (Mercredi C-497/10).

I ditt fall tolkar jag att barnet föddes i USA, att barnet bor stadigvarande i USA, har familj där, och har en naturlig relation till sin mor. Trots att du som far bor i Sverige (min tolkning), så talar mer för att barnets hemvist bör anses vara USA. Det bör därför vara amerikansk rätt om underhållsskyldighet som även svenska domstolar kommer tillämpa när frågan om underhåll ska avgöras. Observera att USA har sina egna lagvalsfrågor, och att de väl kan peka ut svensk lag.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Amerikansk rätt om underhållsskyldighet bör tillämpas i ditt fall, eftersom barnets hemvist verkar vara USA. Det betyder att du kan bli underhållsskyldig enligt amerikansk rätt. Min rekommendation är därför att du rådför dig med en amerikansk jurist om underhållsskyldigheten, helst en från samma delstat varifrån ditt barn har sin hemvist.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare