Villkor för att beslagta egendom under polisförhör?

Hej! Jag var på ett polisförhör idag där jag blivit misstänkt för misshandel. De beslagtog min telefon utan att berätta varför förutom att det var ett bevis i utredningen.

Jag undrar om de bara får ta min telefon hursomhelst, utan att säga anledning och utan någon som helst övrig information?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 27 kap. 1 § rättegångsbalken stadgas, att föremål som kan antas ha betydelse för utredningen om brott eller är avhänt någon genom brott eller förverkat på grund av brott, kan tas i beslag. Om någon av dessa förutsättningar föreligger, exempelvis att din mobiltelefon kan antas ha betydelse för utredning av brott, har således polisen rätt att beslagta den.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare