: Finns det någon möjlighet att via juridiken få en rökande granne att ändra sina vanor?

Finns det någon möjlighet att via juridiken få en rökande granne att ändra sina vanor ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta och generella svaret på din fråga är nej. Det finns ingen lag eller paragraf som gör det möjligt att ändra sin grannes vanor, vare sig det gäller rökning eller annat. Däremot kan det finnas policys från en eventuell hyresvärd eller bostadsrättsförening som förbjuder rökning. Sådana kan handla om att man inte får röka på sin balkong eller på fastighetens tomt. Om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt råder jag dig därför att höra av dig till fastighetsskötaren / föreningen och fråga om något sådant förbud finns då det möjligen hade kunnat ändra din grannes rökvanor.

Utöver det finns sedan den 1 juli 2019 en lag som innebär att vissa miljöer ska vara rökfria, den heter lagen om tobak och liknande produkter. De miljöer som ska vara rökfria räknas upp i 6 kap. 2 § i lagen om tobak och liknande produkter. Av det som framgår i din fråga är det svårt att säga om det ställe där din granne röker omfattas av listan på rökfria miljöer. Generellt kan dock sägas att om din granne röker hemma eller på sin egen tomt så omfattas det inte och är därför inget man kan komma åt med lagen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare