FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/02/2023

Hur kan en umgängesdom verkställas?

Jag har umgänge varannan vecka med avhämtning och lämning varannan gång. Mamman till mina barn vägrar hämta och lämna och jag har råd att åka och hämta mina barn engång varannan vecka. Vad kan jag göra för att få mamman följa domslutet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur du kan få igenom verkställighet av en umgängesdom. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Om jag har tolkat dig fel får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något. Bestämmelser kring vårdnad, boende och umgänge regleras i föräldrabalken (FB).

När en dom som rör umgänge vunnit laga kraft ska domen följas. Om mamman till dina barn inte följer domen har du rätt att ansöka om verkställighet hos tingsrätten. Observera att ansökan ska lämnas till den tingsrätt i den ort där barnet bor (21 kap. 1a § FB). Om din ansökan om verkställighet vinner bifall kan en person i socialnämnden, en person i socialtjänsten eller någon annan lämplig person sättas in för att se till att mamman till dina barn fullgör sin skyldighet att hämta och lämna i enlighet med domen. Rätten kan även ge Polisen i uppdrag att sköta hämtning och lämning (21 kap. 3 § FB). Detta förutsätter dock att en sådan åtgärd är nödvändig för att umgänget ska kunna ske och nödvändig för att undvika att barnet lider allvarlig skada, eller om det framgår att barnet har ett särskilt starkt behov av umgänget med föräldern som annars hade uteblivit (21 kap. 3 § andra och tredje stycket FB).

Mitt råd till dig är med andra ord att skicka in en ansökan om verkställighet till tingsrätten. Det är inte förrän dess som mamman kan få påtryckningar till att följa domen eller som du kan få hjälp med hämtning och lämning för att domen ska kunna följas.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare