FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt22/11/2005

Är jag skyldig att legitimera mig?

Hej, jag skulle väldigt gärna vilja ha en fråga besvarad. Jag undrar ifall man måste visa upp någon form av id-kort som beskriver vem man är när man är resenär på buss, eller tåg när man ska fylla på sitt resenärkort ? Skulle hemskt gärna vilja ha svar på detta. Jag frågar detta på grund av att jag är 17 år gammal och när jag fyllde på mitt busskort så fick jag betala lika mycket som en vuxen. Jag undrar ifall det är lag på att jag måste uppvisa upp någon form av identitetskort ?

Lawline svarar

Lagen skiljer på vad du rent faktiskt är tvungen till att göra, å ena sidan, och vad du i någon mån måste prestera för att t.ex. komma i åtnjutande av någon form av förmån, å andra sidan. För att kunna besvara detta måste vi därför betänka två, från varandra åtskilda, aspekter av det du beskriver. För det första är du rent formellt, som svensk medborgare i Sverige, aldrig skyldig till att uppvisa legitimation, eller någon annan form av identitetshandlingar för den delen, för någon annan än polisen. Men när du bestämmer dig för att köpa ett färdbevis hos ditt lokala bussbolag ingår du, rent lagtekniskt, ett avtalsförhållande med dem. Därför måste vi diskutera saken även ur detta perspektiv. Av din fråga verkar det som om bussbolaget tillämpar olika priser beroende på om du skall vara att betrakta såsom vuxen eller ej. Detta är ett avtalsvillkor. Bussbolaget har helt enkelt bestämt att du, för att kunna resa till ett visst pris, inte får vara äldre än en viss ålder. Om du nu vill kunna resa till detta förmånligare pris måste du kunna bevisa att du inte är äldre än den tillåtna åldern och då enklast genom att visa exempelvis ditt ID-kort. Detta ses inte som en skyldighet. Du är inte enligt lag tvungen att visa din legitimation utan det är helt frivilligt, men om du hoppas kunna möta bussbolagets villkor för att kunna åka billigare måste du kunna styrka din ålder.
Joel LaackRådgivare