Skälig hyra och sen betalning vid andrahandsuthyrning

Jag hyr ut min bostadsrätt i andra hand. Jag har ansträngt mig för att inte ta ut en felaktig hyra men ändå täcka de kostnader som jag har. Jag har kontaktat det allmänna bostadsföretaget som har hyreslägenheter på samma gata där min lägenhet ligger. De lägenhetern är dock inte stambytta och renoverade som min lägenheter är. Min lägenhet är en 2a på 51 kvm med balkong och bastu i föreningen. Jag hyr ut den fullt möblerad, med tv, dvd, surround system, och allt lull lull dvs tavlor, lampor, gardiner och fullt utrustad kök. Jag har godkännande från föreningen att hyra ut. Min hyresgäst har nu två gånger på raken inte inkommit med hyran i tid utan dragit över på tiden med 3 till 7 dagar. Då jag har påpekat detta och begärt att få in de två återstående hyrona i förskott hotade han med hyresnämnden och oskälig hyra. Jag anser inte att jag tar ut oskälighyra. Allmännyttan angav till mig att de tar ut 4900 för en lägenhet av samma storlek men att de skulle höja hyran med 600 kr om de stambytte. Eventuell renovering kunde han inte bedöma hyreshöjningen av. Jag kontaktade även en privat värd som har renoverat sina lägenheter. De hade ingen i samma storlek men en som var 7 kvm större. De tar ut 6300 kr för den. Den ligger dock betydligt längre bort från t-bana och tåg än min. Jag har utgått från 6300 kr och lagt på 15 % för möbler och inredning sedan tar jag ut 1000 kr för tvlicens, kabel TV, internet, telefon, el och försäkring. Dessa 1000 kr är faktiskt lägre än min verkliga kostnad då jag inte tar ut något för att elräkningen är rörlig och just nu är nästan dubbelt så hög som när jag beräknade priset. Tror ni att jag har något att oroa mig för? Kan jag in min tur göra något åt att han slarvar med att betala hyran? Kan jag behålla något av depositionen när hyrestiden går ut? Jag vill egentligen inte har några problem och är inte så intresserad av att strula, jag har tagit en månadshyra i deposition som jag utgår ifrån att jag kan behålla om han inte betalar någon av de återstående hyrorna? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Hyran som du kan begära av andrahandshyresgästen skall vara en sk brukshyra dvs en hyra som ligger på samma nivå som liknande lägenheter. Därmed kan man ha som regel att inte ta ut högre hyra än vad man själv betalar i hyra. Dessutom har man som du uppmärksammat rätt enligt praxis att ta ut ca 10-15% extra på hyran för inventarier och möblemang. Du verkar ha gjort noggranna undersökningar och har ett förhållandevis rimligt pris för din lägenheten verkar det som. Skulle han vända sig till hyresnämnden så riskerar du att återbetala det belopp som anses överstiga det belopp som anses skäligt för din lägenhet samt ränta på det. Gällande betalningen av hyran så har du precis som du säger möjlighet att behålla depositionen om han inte betalar hyran en månad. Skulle han inte betala hyra någon av månaderna har du även möjlighet att anmäla honom för avtalsbrott. Men eftersom du inte är intresserad av strul torde enklaste sättet vara att tolerera de sena betalningarna de sista två månaderna och vidta åtgärder om han upphör med betalningarna. Mvh
Dennis CarlssonRådgivare