Skada på uthyrd bostad

Hej, Vi har hyrt ut vårt landställe till en hyresgäst. Det har varit en tuff vinter och dem har valt att inte skotta. Nu har delar av innertaket blivit skadat. Enligt deras kontrakt så skall dem sköta om huset och tomten som om dem vore fastighetsägare. Man kan se att dem inte hört rört ett spadtag på tomten. Vem är skyldig att skotta när man hyr ut ett landställe och avtalar bort vanligt fastighetsskötsel (vilket jag anser att skottning är)? Skadorna kommer att bli allvarliga och jag är rädd för att det kan bli en tvist med hyresgästen.

Lawline svarar

Hej, jag har förstått din fråga så att du och din hyresgäst avtalat om att du som hyresvärd inte ska ansvara för den vanliga fastighetsskötseln under uthyrningstiden utan att detta ansvar istället åligger din hyresgäst. Då man hyr ut ett hus eller lägenhet blir hyreslagen tillämplig. Detta framgår av 1 § Hyreslagen (HL), se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Enligt hyreslagen har hyresgästen en skyldighet att väl vårda den bostad han eller hon hyr, och om skada uppstår på grund av att hyresgästen uppträtt vållande eller vårdslöst finns en plikt för hyresgästen att ersätta denna skada. Detta finns reglerat i 24 § HL. Att skotta efter kraftigt snöfall bör anses vara något som faller in under den allmänna vårdplikten, varför detta ansvar borde åligga hyresgästen. Anses det vara vårdslöst att inte utföra skottningen kan därmed hyresgästen bli skyldig att ersätta dig för de skador som nu uppkommit på bostaden. Med vänliga hälsningar,
Ulrika LundgrenRådgivare