FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/07/2006

Fri- och rättigheter i förhållande till bl.a. polis

Rättigheter - var finns information? Jag är intresserad av att veta vilka rättigheter jag har som svensk medborgare med också som EU-medborgare, om det finns något som heter så. Mer specifikt vad som gäller vid kontakt med polis och myndigheter, typ förhör och korppsvisitation etc. tacksam för svar.

Lawline svarar

Som svensk medborgare har du en mängd grundläggande fri- och rättigheter. Dessa finner du i regeringsformens (RF, en av våra fyra grundlagar) andra kapitel samt i den Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (EKMR). Sedan 1994 får svensk lag eller andra föreskrifter inte meddelas i strid med Sveriges åtaganden pga EKMR. I dessa två regelverk sägs, för att nämna några få exempel, att dödsstraff inte får förekomma, att varje medborgare är skyddad mot kroppsstraff etc. Reglerna i andra kapitlet RF och EKMR drar främst upp ”riktlinjer” för lagstiftaren, vilket konkret innebär att tillämpningen av en lag inte får medföra otillåtna ingrepp eller begränsningar av en individs fri- och rättigheter. Men detta betyder inte alls att reglerna saknar relevans för den enskilde. Vid kontakt med polis blir bl.a. 2:5 RF aktuell där det sägs just att varje medborgare är skyddad mot kroppsstraff. Vidare är han/hon skyddad mot tortyr och mot medicinsk påverkan i syfte att framtvinga eller hindra yttranden. I 2:6 sägs att varje medborgare är skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång. De fri- och rättigheter som räknas upp i 2:6 får dock enligt 2:12 begränsas genom lag under vissa omständigheter. Sådana begränsningar har gjorts i bl.a. polislagens 19 § (om kroppsvisitation) och 20 § (om husrannsakan) och är alltså förenliga med reglerna i 2 kap. RF och EKMR. I polislagens 23 § anges en polismans särskilda befogenheter i den ”skyddande och förebyggande verksamheten”. En av grundreglerna för hur en polis får ingripa hittar man i 8 § där det står att en polisman måste följa vissa särskilda principer i samband med ett polisingripande. 10 § anger när användning av våld är tillåtet. Alltså: Titta i 2 kap. RF och EKMR där de grundläggande fri- och rättigheterna finns angivna. För att få reda på vilka befogenheter poliser har mot enskilda bör du bläddra igenom polislagen. EU-medborgares rättigheter ser så vitt jag vet inte annorlunda ut än en svensk medborgares. EKMR finner du http://lagen.nu/1994:1219 och RF http://www.lagen.nu/1974:152. Med vänlig hälsning
David LilloRådgivare