FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/03/2010

Kan man överlåta vårdnad om barn?

Hej! Jag har idag delad vårdnad om min treåriga dotter. Hon bor hos sin pappa varannan helg. Min dotter träffar mina föräldrar dagligen. Kan jag skriva ett testamente där jag överlåter min fel av vårdnaden till mina föräldrar i händelse av min död?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om vårdnad om barn återfinns i föräldrabalken (FB) 6 kap, se https://lagen.nu/1949:381#K6. Det lagrum som framförallt är aktuellt i denna situation är FB 6 kap 9§ som stadgar att om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och en av dem dör, skall den andra föräldern ensam ha vårdnaden. I händelse av din död är det alltså din dotters pappa som får ensam vårdnad och det är inte möjligt för dig att ”testamentera bort” din del av vårdnaden till dina föräldrar. Det är först om fadern av någon anledning bedöms som så olämplig att denne fråntas vårdnaden, som rätten på talan av socialnämnden, ska anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare , se FB 6 kap 7§ . Det är i så fall i detta sammanhang som man undersöker möjligheten för barnets andra anhöriga att ta över vårdnaden. I denna bedömning utgår man alltid från att barnets bästa ska vara vägledande för beslutet, se 6 kap 2a§. Om båda föräldrarna dör ska rätten anförtro vårdnaden åt två särskilt förordnade vårdnadshavare. I denna situation tar man hänsyn till om föräldrarna före sin bortgång uttryckt några önskemål om vem de vill se som särskilt förordnad vårdnadshavare, om detta inte är olämpligt, se 6 kap 10a§ 4 st. Även om dina föräldrar inte kommer att kunna överta vårdnaden, är det möjligt för dem att få rätt till umgänge med barnet, se 6 kap 15a§ 2 st. Det är rätten som beslutar detta på talan av socialnämnden. Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare