Rätt till extra bistånd i samband med jobbpraktik

Hej! Jag och min make har försörjningsstöd. Jag ska kanske göra jobbpraktik på annan ort. Har jag/vi rätt till fortsatt bidrag och alltså till hyran för mig som inneboende på andra orten? Vår inkomst kommer inte att förändras.

Lawline svarar

Enligt 4 kap. 1§ socialtjänstlagen ska den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt. Se https://lagen.nu/2001:453 Du har rätt att ansöka om försörjningsstöd i första hand i den kommun där du är folkbokförd. Väljer du att fortsätta att ha din huvudsakliga bostad tillsammans med din man, kan du ansöka om extra bidrag för att du skall kunna genomföra din jobbpraktik. Du kan både hänvisa till 4 kap.1 § men även till 2 § socialtjänstlagen som ger socialnämnden möjlighet att bevilja bistånd utöver vad som följer av 1 § om det finns skäl för det. Om du inte kan bli beviljad ersättning för din kostnad att vara inneboende på den nya orten, kanske du kan få ersättning för dina resekostnader mellan din hemort och orten där du praktiserar. Biståndet ska utformas så att du på sikt kan försörja dig själv, vilket innebär att de torde inte vara omöjligt för dig att få extra bistånd i samband med din jobbpraktik då du ökar sina möjligheter att klara dig själv. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare