FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt17/11/2005

Hur socialtjänst- ärende behandlas vid flytt

Hur överförs ett socialtjänst- ärende från en kommun till en annan rent formellt? Vem gör vad och vilka dokument skall överföras? Ärendet gäller en klient som antagits till subutexbehandling i en kommun men som flyttat till en annan. Handläggare i ursprungskommunen anser sig ha överflyttat ärendet i och med att subutexutredningen skickats till klienten med instuktioner att lämna den till socialtjänsten i nuvarande kommun. Hur gå vidare???

Lawline svarar

Hej! Det finns ingen samordning med standardiserade rutiner för hur sådana här ärenden skall förflyttas mellan kommuner. Har din klient fått den sociala remissen klar hos socialtjänsten i den gamla kommunen är situationen i den nya kommunen avgörande för om remissen skall gälla där. Detta avgörs alltså av socialtjänsten i den nuvarande kommunen. Även om din klients ärende gått till läkare som skrivit remiss och hela förfarandet fram till behandlingsstart är avklarat kommer den nya kommunen ändå göra en ny bedömning men då blir förfarandet troligtvis mycket kortare och remissen från den förra kommunens läkare används som underlag. Mitt råd är att ringa till socialtjänsten eller beroendemottagningen i den nuvarande kommunen och höra hur ni skall gå vidare med erat ärende.
Rådgivare