FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet30/03/2010

Samägd fastighet

vi är tre på ett lån ett hus när jag ville ta ett lån på 50 tusen själv utan min sambo så säger hans bror att jag inte får och vill tvinga oss att sälja huset får han tvinga mig och har han rätt att få upplysningar som han fått av våran handläggare på banken när det bara gällde mig?

Lawline svarar

Hej En fastighet som ägs av flera gemensamt skall bedömas enligt lagen om samäganderätt (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Om du som en av flera delägare till huset vill ta ett lån med huset som säkerhet(vilket jag antar att din fråga rör) så måste ni gemensamt komma överens om detta enligt ovannämnda lags 2§. Det innebär att du som delägare inte ensam kan belasta den gemensamma fastigheten utan övrigas godkännande. I förlängningen så kan en delägare tvinga fram en försäljning av fastigheten även om förloppet fram till dess är utdraget och kräver tingsrättens inblandning. Slutligen så gäller banksekretess mellan dig och din bank och huruvida den brutits kan jag inte avgöra med den information jag fått. Lycka till ! Med vänliga hälsningar Klas Eklund
Klas EklundRådgivare