Muntligt anställningsavtal

Jag har arbetat som vikarie inom hemtjänsten då och då och jag har skrivit på kontrakt att arbeta 1:a perioden under sommaren, viklet är helt ok. Dock har jag sökt jobb på annan ort inom hemtjänsten i staden där jag bor och hoppas på tjänst där. Dessvärre fick min arbetsgivare reda på detta och blev arg. Dessutom har jag fått förfrågan av henne att arbeta även 2.a perioden och jag sa ja (men har inte skrivit under ett avtal) till detta och nu hävdar arbetsgivaren att jag nu har bundit genom muntligt avtal och kan inte bryta detta även om jag skulle få arbete den andra orten. Stämmer detta? Är detta ett muntligt avtal som inte går att bryta?

Lawline svarar

Hej,

Ett anställningsavtal kan ingås såväl skriftligt som muntligt, det uppställs inga särskilda formkrav. Det betyder att om du har tackat ja till ett erbjudande om arbete under viss period kan du tänkas ha ingått ett muntligt avtal med din arbetsgivare. Att muntliga avtal är bindande följer av avtalslagen, där det särskilt anges att ett muntligt anbud omedelbart måste antas för att inte förfalla, se 3 § andra stycket, https://lagen.nu/1915:218#P3S1.

Man skulle dock kunna fundera kring hur pass specifik arbetsgivarens förfrågan har varit, om avsikten har varit att avge ett bindande anbud eller om förfrågan endast har haft till syfte att ta reda på vilka möjligheter och vilket intresse du har av att arbeta även nästa period.

En grundläggande regel är att avtal ska hållas. En annan sak är att det är svårt för den som hävdar att ett muntligt avtal har ingåtts att faktiskt bevisa detta. Om din uppfattning är att du inte har träffat ett muntligt anställningsavtal med din arbetsgivare är det alltså upp till arbetsgivaren att visa att så har skett för att du ska vara bunden. Detta är förstås problematiskt när det inte finns någon skriftlig dokumentation över vad som överenskommits. Du har alltså goda chanser att komma ifrån en oönskad anställning.

Det kan nämnas att det i litteraturen har hävdats att ett anställningsavtal i viss mån betraktas som preliminärt innan tjänstetillträde sker, i den mening att det bör vara enklare att bryta ett löfte om anställning än att avbryta en pågående anställning.

Med vänlig hälsning

Nathalie MiskinRådgivare