Ej rätt till förlängning av vikariat

Hej! Kan min arbetsgivare underlåta att ge mig förlängt vikariat på grund av att jag vänt mig till mitt fack med anledning av att min arbetsgivare har diskriminerat mig i arbetet. Min arbetsgivare säger att de inte kan ha personer som de ligger i tvist med i företaget.

Lawline svarar

Hej! Anställning- och uppsägningregler hittar man i lagen om anställningsskydd (LAS). Enligt 5 § LAS innebär ett vikariat att det rör sig om en tidsbegränsad anställning. När tiden har gått ut så upphör anställningen om ni inte har avtalat att vikariatet ska förlängas. Det finns dock ett undantag som gäller vikarier som har varit anställda i mer än två år sammanlagt under en femårsperiod, i dessa fall övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning. Jag antar att detta undantag inte är tillämpligt i ditt fall och därmed har din arbetsgivare rätt att säga upp dig utan det som kallas för sakliga skäl vilket krävs för uppsägning av någon som är tillsvidareanställd. Din arbetsgivare kan alltså i princip ha vilken grund som helst för att du inte ska få förlängt vikariat. Gränser sätts dock genom diskrimineringslagstiftning. Det framgår inte av frågan hur diskrimineringen har gått till och därför kan jag inte ta ställning till om det som skett strider mot diskrimineringslagen eller inte. Du är välkommen att utveckla frågan om du vill! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare