Nedsättning av hyra vid renovering

Hej, Jag har en bekant som bor i en hyresrätt som ägs av Hsb. Fastighetsbolaget har nu bestämt att de ska renovera toaletterna i hela fastigheten, villket innebär att vattnet stängts av i lägenheterna under 5 veckor, de har el i lägenheterna men inte i trapphuset. På toaletterna är det stora hål i väggen så man ser in till sin granne i lägenhetn bredvid. Lägenheterna är såklart ständigt fulla av damm och buller. Hsb har ersatt toaletterna med tillfälliga toaletter och duschar på gården. Självklart blir det där långa köer på morgonen och kvällstid. Har de rätt att göra såhär? Hyresgästerna betalar fortfarande full hyra och kommer fortsätta göra det under hela periden. Är det lagligt? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. De störningar som du nämner så som avstängt vatten, damm och buller är typiskt sett sådana brister som anses utgöra hinder i hyresrätten (titta gärna i 16 § 1 stycket p.3 hyreslagen https://lagen.nu/1970:994#K12). I första hand är det hyreskontraktet som reglerar hyresgästens rättigheter gentemot hyresvärden i dessa situationer, även om bestämmelser som strider mot det skydd hyreslagen erbjuder hyresgästen är utan verkan mot denne dvs. hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån ( 1§ 5 stycket i hyreslagen på https://lagen.nu/1970:994#K12). Om din bekante är medlem i HSB regler dess stadgar dessa förhållanden (se https://lagen.nu/2002:93#K1). Hyreslagen ger hyresgästen rätt till nedsättning av hyran för de brister i hyresrätten som nämnts ovan (10-12 § hyreslagen) men lagen tillåter också att avtal träffas om inskränkning av denna rätt till ersättning till följd av att hyresvärden vidtar reparationer för att sätta lägenheten i avtalat skick eller för att utföra sedvanligt underhåll av lägenheten eller fastigheten i övrigt eller annat arbete som särskilt anges i avtalet (16 § 3 stycket hyreslagen). En sådan avtalsklausul brukar finnas med i standardavtal för hyresrätter och till sedvanligt underhåll hör till exempel stambyten så min bedömning är nog att om en sån klausul finns med i hyreskontraktet så bör den omfatta renovering av toaletterna och i så fall kan hyresgästerna inte rikta några ersättningsanspråk mot HSB i det här läget.
Natalie LindgrenRådgivare