Offentlig försvarare

Hej ! Jag blev stoppad med 0,75 promille i utandningsluften, på kvällen frågade polisen om jag ville ha en offentlig försvarare, då sa jag nej, jag trodde det va för det förhöret jag hade med polisen. Nu har jag fått kallelse till tingsrätten, och där står det att jag inte vill ha en försvarare! Kan man få en försvarare ändå? och vilken hjälp kan man få av en? Jag erkände då jag blev stoppad.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Reglerna om offentlig försvarare finns i rättegångsbalken (RB), se https://lagen.nu/1942:740. Den offentliga försvararen kan sägas fungera som den misstänktes rådgivare och har till uppgift att tillvarata den misstänktes rättigheter och främja dennes intressen. Försvararen ska t.ex. åberopa omständigheter och bevis som talar till den misstänktes förmån. Försvararen biträder den misstänkte vid talans förberedande och utförande samt ska verka för sakens riktiga belysning, se RB 21 kap 3 och 7 §§. Förutsättningarna för en misstänkt att få en offentlig försvarare regleras i RB 21 kap 3 a §. I paragrafens första stycke föreskrivs att om den misstänkte begär det har han rätt till offentlig försvarare antingen om den misstänkte är anhållen eller häktad eller om han är misstänkt för ett brott för vilket inte är stadgat lindrigare straff än sex månaders fängelse. I dessa två situationer är rätten till offentlig försvarare ovillkorlig, dvs. om den misstänkte begär att få en offentlig försvarare och någon av förutsättningarna är uppfylld sker det ingen prövning av behovet av en försvarare. Vidare ska, enligt 21 kap 3 a § andra stycket, en misstänkt förordnas offentlig försvarare om det finns behov med hänsyn till utredningen om brottet, om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som skall väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, eller om det finns särskilda skäl på grund av målet eller personliga förhållanden. I förarbetena sägs att om en tilltalad har erkänt en gärning kräver i allmänhet inte själva utredningen av skuldfrågan någon försvarare. Däremot kan påföljdsfrågan motivera att en offentlig försvarare förordnas. Föreligger inte någon direkt tveksamhet vad gäller påföljdsfrågan bör, enligt förarbetena, offentlig försvarare inte förordnas om det inte behövs av andra skäl. I förarbetena sägs också att om det i ett rattfyllerimål kan bli fråga om frihetsberövande påföljd bör det inte enbart av den anledningen förordnas en offentlig försvarare. Enligt det andra stycket är det alltså de processuella aspekterna som är helt avgörande om det finns behov av en offentlig försvarare. Domstolen prövar bl.a. dina möjligheter att kunna försvara dig utan en försvarare samt om sakförhållandena är komplicerade eller inte. Tyvärr kan jag inte ge dig ett exakt svar på om just du har rätt till en offentlig försvarare i ditt fall. Är du missnöjd med tingsrättens beslut kan du vända dig till tingsrätten för att överklaga beslutet. Du bör då förklara varför du anser att du är i behov av en offentlig försvarare. Att notera är att om du blir fälld för ett brott kan du bli tvungen att återbetala en viss del av kostnaden för den offentliga försvararen till staten, se RB 31 kap 1 §. Jag vill dock påpeka att om du inte får en offentlig försvarare så står du inte helt utan hjälp. Enligt RB 46 kap 4 § har domstolen en plikt att verka för att målet blir uttömmande behandlat. Har den tilltalade ingen försvarare kompenseras det oftast av att domstolen utövar processledningen mer aktivt. Lycka till! Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare