Vem hamnar i belastningsregistret och misstankeregistret?

Hej! Jag har en fråga angående belastningsregistret. Om en person kör av vägen och polismannen på plats förklarar att denne kan dömas till vårdslöshet i trafik men inget händer, alltså inga papper eller liknande kommer hem om exempelvis åtal, förundersökning eller liknande. Alltså heller ingen dom, det har helt enkelt runnit ut i sanden kan man säga. Kommer personen finnas med i det belastningsregister man kan beställa från polisen? Alternativt kommer man att finnas med i något misstankeregister?

Lawline svarar

Hej. I fallet du beskriver kommer personen inte att finnas i vare sig belastningsregistret eller misstankeregistret. I belastningsregistret finns uppgifter om personer som dömts för brott av domstol. Där finns också uppgifter om personer som har fått ordningsböter, strafföreläggande, eller som av åklagare fått åtalsunderlåtelse (3§ Lagen om belastningsregister). Strafföreläggande används vid brott som inte kan leda till fängelse och innebär att åklagaren utfärdar ett lämpligt straff (böter eller villkorlig dom) som den misstänkte kan godkänna och därmed undvika rättegång. Åtalsunderlåtelse innebär att åklagaren haft möjlighet att väcka åtal men avstår från detta för att det av olika skäl inte framstår som motiverat (20:7 Rättegångsbalken). Har man varit misstänkt och åtalsunderlåtelse beslutats blir man underrättad om detta (4§ Förordning (1964:740) med föreskrifter för åklagare). I misstankeregistret finns uppgifter om den som enligt förundersökningsledares bedömning har varit skäligen misstänkt för ett brott (3§ Lagen om misstankeregister). Det krävs alltså att en förundersökning har startats för att utreda ett misstänkt brott och att det funnits konkreta omständigheter som pekar på att personen ifråga kan ha begått det. Är man skäligen misstänkt, skall man underrättas om detta av förundersökningsledaren (23:18 Rättegångsbalken). Har man inte fått något besked om att man är misstänkt, skall man alltså inte heller finnas i misstankeregistret. Rättegångsbalken och lagarna om belastningsregister och misstankeregister finns här: http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19420740.htm http://www2.notisum.com/rnp/sls/lag/19980620.HTM http://www2.notisum.com/rnp/sls/lag/19980621.htm https://lagen.nu/1964:740 Vänligen,
Georg DellborgRådgivare