Rättigheter för asylsökande vid förlossning

Hej. Jag undrar vad för rättigheter en aupair eller aupair ansvarig har om hon blir gravid här i sverige och skall föda här i sverige och hon har sin hemvist i Botswana? Måste hon eller jag betala fulla avg eller räknas det som akutvård eller annan form av avg utan att betala full avg?Jag och tjejen har just gift oss och hennes uppehållstillstånd gäller fram till september och skall föda 3 juli enligt beräkningarna.Vi skall ansöka om perm uppehållstillstånd men jag tror inte beslutet kommer att komma innan det är dags att föda. Har jag rätten att be migrationsverket att skynda på ärendet så att beslutet kommer innan beräknad födsel pga situationen?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Din fru har troligen ett tidsbegränsat uppehållstillstånd pga. sitt arbete som aupair, men nu har Ni gift Er och förutsättningarna har ändrats. Som asylsökande i Sverige har en person rätt till viss sjukvård, ofta kallad "akutsjukvård". Enligt förordning (1996:1357) om statlig ersättning för hälso- och sjukvård till asylsökande https://lagen.nu/1996:1357 2 § 2 stycket så ingår förlossning och mödrahälsovård i akutsjukvården, som betalas av Migrationsverket. Du behöver därmed inte skynda på någon ansökningsprocess för att Ni oroar Er för att förlossningen skall bli dyr, kostnaden ingår i Din frus rätt till akutsjukvård. Din frus uppehållstillstånd gäller till den 1 september, och hon är då mamma till ett barn som fötts i Sverige och som har en svensk far (utgår jag ifrån). Barnet är då svensk medborgare enligt lag (2001:82) om svenskt medborgarskap https://lagen.nu/2001:82 1 § 2 punkten. Din fru kan då ansöka om uppehållstillstånd på anknytning till både Dig som make (om du är svensk medborgare) och på anknytning till sitt svenska barn. Huvudregeln enligt Utlänningslagen 5 kapitlet 3 § https://lagen.nu/2005:716#K5 är att Din fru har rätt till uppehållstillstånd då hon är gift med en svensk medborgare. Det kan vara bra att känna till att en ny regel om försörjningskrav inträder 15 april 2010, Du som svensk måste kunna försörja Dig och ha en bostad som rymmer den utländska medborgare som söker uppehållstillstånd på anknytning till Dig. Om Ni har fler frågor om asylprocessen så rekommenderar jag informationen på www.migrationsverket.se. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare