Ansvar hos revisor för ideell förening

Är jag skyldig att som revisor för en ideell förening anmäla skattebrott? Finns det något straffansvar på mig om jag INTE gör det, alltså? Kan jag rekommendera ansvarsfrihet offentligt, så att säga, även om jag påpekar för styrelsen att ett skattebrott har begåtts?

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! I Sverige finns det ingen särskild lag som hanterar ideella föreningar, men Skatteverket lägger ut allmän information på sin hemsida. Ideella föreningar bör ha stadgar som reglerar föreningsmöten, styrelsen och revision. Styrelsens har som huvudregel inget personligt betalningsansvar för föreningen, men det finns undantag. Om en ansvarig person (t.ex. styrelsemedlem) lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket eller låtit bli att betala in skatterelaterade avgifter så kan personen bli personligt ersättningsskyldig. Personligt betalningsansvar föreligger bara om föreningen är årsredovisningsskyldig, vilket jag återkommer till nedan. Det är främst revisorsregler som hanterar Ditt ansvar. Revisorslagen (2001:883) https://lagen.nu/2001:883 rör revisorers ansvar generellt, t.ex. så säger 19 § att alla revisorer skall arbeta enl. god revisorssed och 32 § säger att en revisor som handlar orätt kan varnas eller till och med bli av med sin revisorsauktorisation. God revisorssed innebär bland annat att revisorer skall arbeta självständigt och opartiskt. Den lag som främst är relevant för Dig är Bokföringslagen (1999:1078) https://lagen.nu/1999:1078. Enligt 2:2 § Bokföringslagen är ideella föreningar skyldiga att upprätta en årsredovisning i tre olika situationer: 1) när föreningens tillgångar överstiger 1,5 miljoner kr 2) när föreningen är moderbolag i en koncern 3) om föreningen bedriver näringsverksamhet. Om den ideella förening Du arbetar för är skyldig att upprätta en årsredovisning så gäller Revisionslagen (1999:1079) https://lagen.nu/1999:1079. Enl. Revisionslagen 6 § skall Du som revisor lämna in en revisionsberättelse efter avslutad granskning av föreningens räkenskaper. Enl. 7 § skall det i revisionsberättelsen göras påpekanden enligt god revisorssed. Det innebär påpekanden som en opartisk och självständig revisor skulle anse det korrekt att nämna, t.ex. felaktigheter i räkenskaperna. Enl. 29 § så skall revisorn anmärka i revisorsberättelsen om han/hon funnit någon försummelse hos en person i företagsledningen (föreningens styrelse) som kan ligga till grund för personligt betalningsansvar (nämndes tidigare). Personligt betalningsansvar för styrelsen föreligger vid "skattefusk". Enl. 30 § skall en förenings misslyckande att fullgöra sina skatterelaterade skyldigheter skrivas ned i revisionsberättelsen av revisorn. Enl. 32 a § skall en kopia av revisionsberättelsen skickas till Skatteverket, när "skattefusk" enl. 29 § föreligger. Du som revisor är skyldig att trots tystnadsplikt lämna uppgifter till åklagare/polis vid förundersökning i brottmål om de ber Dig. Ditt ansvar regleras i 37-40 §§ Revisionslagen. Du kan bli skyldig att ersätta ekonomisk skada som Du bidragit till genom att inte följa Revisionslagen. Enl. 40 § kan Du dömas till böter eller högst 6 mån fängelse om Du lämnar oriktiga uppgifter i Din revisionsberättelse, om felet är grovt kan Du dömas till högst 2 års fängelse. Som tidigare nämnts kan Du enl. Revisorslagen bli av med din revisorsauktorisation. Sammanfattningsvis så är Du skyldig att i en revisionsberättelse påpeka skattebrott. Denna regel gäller endast om föreningen är skyldig att göra en årsredovisning. Om du inte nämner skattefel i Din revisionsberättelse riskerar Du att bli av med Din titel, ekonomisk ersättningsskyldighet, böter och även fängelse. Om Du påpekar för styrelsen att skattebrott har begåtts i Din revisorsberättelse så har Du endast följt några av reglerna i lagen, Du skall även skicka in en kopia till Skatteverket för att vara skyddad. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare