FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/04/2010

Delat barnbidrag

Hur kan jag få barnbidrag om mitt ex vägrar dela på det med mig. Vi har barnen lika mycket, varannan vecka.

Lawline svarar

Hej! Enligt lagen om allmänna barnbidrag utbetalas barnbidrag till den förälder som har ensam vårdnad om barnet. Har föräldrarna delad vårdnad utbetalas bidraget till mamman om inte föräldrarna gemensamt till Försäkringskassan anmält vem som ska ha rätt att uppbära bidraget. Föreligger växelvis boende kan rätten att uppbära bidrag delas mellan föräldrarna (se 4 §), vilket torde vara rimligt i ditt fall. Som utgångspunkt ska föräldrarna enas om dylika frågor och gemensamt anmäla hur man vill ordna utbetalningarna. I värsta fall får man vända sig till domstol. Mvh,
Oscar RydénRådgivare