Bouppteckning och testamentstagare

Hej Vi är fyra helsyskon och våra föräldrar dog 1991 och 1992. Ena systern avled i somras och efterlämnade ett testamente enligt vilket vi tre syskon och vänner skulle få vissa föremål såsom bil, mobiltelefon, dator etc. Vi tre syskon skulle få allt som kom från vår släkt och behandlades således lika i testamentet. Dessutom skulle resten av möblerna tilldelas en seconhandorganisation och resten av pengarna tilldelas en stiftelse. I bouppteckningen har jag upptagts som dödsbodelägare (arvinge) medan mina två syskon har upptagits enbart som legatarier. Skälet anges vara att jag godkänt testamentet efter det att bouppteckningen förrättades medan mina två syskon godkänt testamentet innan den dagen. Är detta korrekt och isåfall varför? Bör inte vi tre syskon behandlas lika även i bouppteckningen? Vidare har stiftelsen upptagits som universell testamentstagare. Stiftelsen bör väl vara legatarie eftersom den inte tilldelats andel i själva dödsboet (t ex bilen, sommarstugan etc) utan bara en del av pengarna. Eller? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Givet att jag förstått händelseförloppet rätt kan följande sägas: Ett testamente måste för att äga giltighet godkännas av de legala arvingarna som annars skulle ha ärvt den avlidne. De arvingar som inte godkänner testamentet kvarstår som arvingar och dödsbodelägare tills 6 månader från delgivning passerat, och har under denna tid möjlighet att klandra testamentet. När 6 månader passerat vinner testamentet giltighet automatiskt. I ditt fall verkar det som att ni syskon var legala arvingar. När testamentet godkänns övergår ni till att vara legatarier, vilka enligt Ärvdabalken (ÄB) 18 kap. 1 § inte är dödsbodelägare. Som dödsbodelägare ansvarar man för förvaltningen av dödsboets egendom. Att dina syskon upptagits som legatarier är helt i enlighet med lagen, och faktumet att du är upptagen som dödsbodelägare torde inte få någon betydelse i slutändan då också du efter ditt godkännande av testamentet är legatarie. Vad gäller stiftelsens status i bouppteckningen beror denna på hur testamentet är formulerat. Skillnaden ligger i betydelsen av legatarie och universell testamentstagare. Tilldelas testamentstagare en viss summa pengar är denne legatarie. Tilldelas testamentstagare däremot något i stil med ”kvarvarande del av egendomen” är denne att se som universell testamentstagare (se ÄB 11 kap 10 §). Mvh,
Oscar RydénRådgivare