Byte av hyresrätt

jag vill byta min hyresrätt(allmännyttan) mot en annan (annat bolag inom allmännyttan). Jag har beaktansvärda skäl. Min bytespart verkar bo på hem. Kan vi byta ändå även om bytesparten kanske inte kommer att flytta in i min lägenhet?

Lawline svarar

Hej, Bytesrätten när det gäller hyreslägenheter stadgas i Jordabalken 12 kap 35§, se https://lagen.nu/1970:994. Det krävs att man har beaktansvärda skäl, att bytet kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden och att inte andra särskilda skäl talar emot bytet. Vid bedömningen för om beaktansvärda skäl föreligger tittar hyresnämnden på hyresgästens behov av bytet. Några exempel kan vara att familjen utökas och provbo i ett samboförhållande. Vid bedömningen av om bytet kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden ser hyresnämnden till om den nya hyresgästen verkar skötsam och har förmåga att betala hyran. Ett byte som sker mot betalning av svarta pengar anses utgöra särskilda skäl som talar emot ett byte. En ytterligare förutsättning är att 2 st i paragrafen ej är uppfylld, t.ex. om du är andrahandshyresgäst Eftersom man ser till hyresgästens behov av bytet, dvs ditt behov, och du har beaktansvärda skäl så torde ett byte kunna komma till stånd, såvida den nye hyresgästen är skötsam och har betalningsförmåga. Det skulle vara om några särskilda skäl talar emot. Det senare kan vara om du ej bott i lägenheten särskilt länge, om den är tillbytt etc. Du kan ansöka om bytet hos hyresvärden och lämnar denna ej sitt samtycke, hos hyresnämnden. Hoppas svaret är till hjälp. Önskar dig lycka till! Hälsningar, Jennie
Jennie SvenssonRådgivare