Hyresgästs rätt till ersättning vid vatten- och mögelskada

Hej! Jag har bott i min hyresrätt sedan november 2009. I februari började det droppa in så mycket vatten i köket att jag fick ta bort alla mina möbler. Det höll på i 5 veckor exakt, men jag har hela tiden betalat full hyra. Det är dessutom mycket mögel inne i duschrummet. Min hyresvärd gör ingenting åt detta tyvärr. Hur långt efter kan man kräva tillbaka pengar, för jag tycker ju att jag inte borde betala fullt så mycket när köket är ungefär halva lägenheten? Igår sade jag också upp lägenheten via mail, samt skickade ett sms till hyresvärdens telefon (han svarar aldrig när man ringer). Giltas inte detta som en uppsägning? Vill ju från detta boende så fort som möjligt då det är fuktskador och mögel i halva lägenheten. Tacksam för svar snarast!

Lawline svarar

Hej! Enligt 12 kap. Jordabalken är hyresvärden skyldig att hålla lägenheten i sådant skick som enligt den allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för dess ändamål om inte bättre skick har avtalats. Detta gäller även under boendetiden och innebär att hyresvärden ansvarar om skador uppstår eller hinder föreligger i nyttjanderätten med anledning av något som ej har orsakats at hyresgästen. Om vattenläckaget i ditt kök inte beror på något du gjort är alltså din hyresvärd ansvarig för att se till att köket är i fullt brukbart skick. Vad gäller möjligheten till ersättning beror detta på hur pass allvarlig skadan är. Detta är svårt för mig att bedöma utifrån vad du anger i din fråga. Vad jag förstår har du dock kunnat bo i lägenheten under tiden, om än inte i köket, och då kan skadorna vara att se som den typen av skador som ger dig rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan i de fall hyresvärden inte åtgärdar problemet. Framförallt eftersom det rörde sig om ett kraftigt läckage borde hyresvärden har gjort något direkt och inte vänta i fem veckor. Vad jag förstår av din fråga har det nu åtgärdats. I sådant fall har du rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid du inte kunde använda hela lägenheten. Beträffande mögelskadorna kan dessa innebära att du har en ytterligare rätt till ersättning om skadorna är av allvarlig art och hyresvärden inte kan visa att det inte beror på hans försummelse. Av 12 kap 8§ Jordabalken (JB) framgår att uppsägningen som huvudregel ska vara skriftlig och att uppsägningen ska delges din hyresvärd eller annan som är behörig att ta emot hyra personligen eller via post. Detta innebär att en uppsägning via mail blir giltig endast om hyresvärden på något vis godtar den. I annat fall krävs att du skriftligen säger upp lägenheten i ett brev. Det kan även påpekas att muntliga uppsägningar godtas, men då krävs att hyresvärden lämnar en skriftlig bekräftelse i efterhand. Du kan läsa mer https://lagen.nu/1970:994#K12. Som hyresgäst har du också alltid möjlighet att vända dig till hyresnämnden. Läs mer på deras hemsida www.hyresnamnden.se. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare