Uppsägning av säsongsarbete

Hej Jag har jobbat som säsongsarbetare under åren 2002-2007. Nu i år när jag sökte blev jag nekad anställning trots att är i behov av personal till hösten. Jag undrar om de har rätt att göra så och om det finns något jag kan göra åt saken.

Lawline svarar

Hej! Säsongsarbete ses som ett avtal om tidsbegränsad anställning i Lagen om anställningsskydd (LAS). För säsongsarbete gäller beträffande uppsägning att en arbetsgivare måste ge besked om att säsongsanställningen inte kommer att fortsätta minst en månad innan den nya säsongen börjar. Detta gäller under förutsättning att du varit anställd som säsongsarbetare hos samma arbetsgivare sammanlagt mer än sex månader under de senaste två åren. Vad jag förstår har du arbetat de senaste två åren vilket innebär att om du arbetat minst tre månader varje sommar så omfattas du av denna regel. Uppsägningen ska vidare vara skriftlig. Dessvärre finns det inget som hindrar din arbetsgivare att neka dig fortsatt säsongsarbete i övrigt. Du kan läsa mer https://lagen.nu/1982:80. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare