Övergång till tillsvidareanställning

Hejsan. Om jag varit anställd i ett statligt verk i över 1,5 år med former såsom visstidsanställd, studier med lön och eventuellt vikariat och nu min arbetsgivare vill ge mig en provanställning, har jag då rätt att tillsvidareanställas efter en sammanlagd arbetstid av 2 år enligt LAS 5§? (Dvs, provanställningen är den form som kommer att gälla när jag går över en sammanlagd arbetstid av 2 år.)

Lawline svarar

Enligt 2§ Lagen om anställningsskydd (LAS) gäller att om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, *eller* som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Vid beräkning av tvåårsperioden räknas allmän visstidsanställning för sig och vikariat för sig. En person kan därmed ha en allmän visstidsanställning i 1,5 år för att sedan bli vikarie i 1,5 år på samma arbetsplats utan att anställningen övergår till en tillsvidareanställning. Det finns inget förbud mot flera på varandra tidsbegränsade anställningar så länge varje tidsbegränsad anställning i sig är tillåten. Om det rör sig om ett systematiskt missbruk kan det prövas rättsligt.
Frida LarssonRådgivare