Praktikanters uppsägningstid

Hejsan! Jag är just nu anställd som praktikant pa en svensk bistandsorganisation, med placering utomlands. Eftersom praktiken inte är en praktik (har ingen att lära av, allt jag gör sker pa mitt eget initiativ och jag har väldigt mycket ansvar mm) och jag inte trivs särskilt bra har jag precis sagt upp mig. I mitt avtal star det att jag har 3 manaders uppsägningstid, men jag vill hemskt gärna avsluta detta tidigare. Därför undrar jag om jag, som praktikant, verkligen kan ha 3 manaders uppsägningstid enligt lag? Vad säger lagen angaende uppsägningstid under praktik? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! För arbetstagare gäller lagen om anställningsskydd, hädanefter LAS, där det bla regleras vad som gäller angående uppsägningstider, se https://lagen.nu/1982:80. Praktikanter omfattas inte av lagen men gränsen kan ibland vara svår att dra och det är inte alltid helt lätt att avgöra om en person är att ses som en arbetstagare eller inte. Utmärkande för ett anställningsavtal är att det inte avser ett visst arbete eller resultat, utan att arbetstagaren fortlöpande ställer sin arbetskraft till arbetsgivarens förfogande. Får du lön för din praktik eller gör du det helt ideellt? Om du inte uppbär någon lön kommer du troligtvis inte att anses som en arbetstagare och omfattas då inte av LAS. Istället kommer vanliga civilrättsliga regler att gälla beträffande avtalet som du har ingått. Att avtala om tre månaders uppsägningstid strider då inte mot någon lag och du är skyldig att följa vad som stadgas i avtalet. Om du inte gör det riskerar du att drabbas av skadeståndsanspråk. Om du räknas som arbetstagare gäller som jag redan har nämnt LAS. Enligt 11 § LAS så kan inte en arbetsgivare avtala med en arbetstagare om att denne skall ha en längre uppsägningstid än en månad. Detta är en semidispositiv regel och man kan bara i ett privat avtal mellan arbetsgivaren och arbetstagaren avtala till det bättre för den anställde. Träffas avtal om något som ger arbetstagare sämre skydd eller rättigheter är det avtalet ogiltigt, se 2 § stycke 2 LAS. Man kan dock frångå 11 § LAS om det regleras genom ett kollektivavtal i enlighet med 2 § stycke 4 LAS. Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare