Förhöjda levervärden skäl för återkallelse av körkort?

Hej.åkte för misstänkt rattfylla 2001.dom tog inte mitt körkort satt inte i bilen när polisen kom.2003 rättegång å indraget körkort 12 mån.2009 indraget igen pga,förhöjda levervärden.fattar ingenting.

Lawline svarar

Hej! Ett körkort kan återkallas ibland. Det får inte återkallas hur som helst utan den som återkallar körkortet får bara göra det i vissa situationer. Vilka dessa situationer är står uppräknade i 8 stycken punkter i 5 kap. 3 § körkortslagen, som du kan läsa här: https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1 . *Vem får återkalla ett körkort?* Fram till och med förra året var det länsstyrelsen som bestämde om ett körkort skulle återkallas. Lagen har ändrats till i år och nu är det Transportstyrelsen som prövar om ett körkort ska återkallas. *När får ett körkort återkallas?* En del av de situationer som gör att ett körkort får återkallas handlar om när man har begått ett trafikbrott, men inte alla. Enligt till exempel 5 punkten (i 5 kap. 3 § körkortslagen) får ett körkort återkallas om man inte bör ha körkort för att man är _opålitlig i nykterhetshänseende_ och i 7 punkten står det att ett körkort får återkallas bland annat om man är _så sjuk att man inte kan köra bil på ett säkert sätt._ *Förhöjda levervärden?* Du berättar att ditt körkort har återkallats på grund av förhöjda levervärden. Jag vet inte vilka värden det rör sig om men det verkar som om Länsstyrelsen stödjer sig på uppgifter som har kommit fram vid en undersökning av ett blodprov. Min gissning är att man har grundat beslutet på uppgifterna från blodprovet och din tidigare dom för rattfylleri och återkallat ditt körkort med stöd i 5 kap. 3 § 5 p. körkortslagen, men det borde framgå av ett beslut som skickats till dig. Om du inte förstår varför ditt körkort blivit återkallat kan du vända dig antingen till den länsstyrelse som fattade beslutet eller till Transportstyrelsen och förklara att du behöver hjälp med att förstå ett beslut. Länsrättens kontaktuppgifter kan du klicka dig fram till på: http://www.lansstyrelsen.se/lst/ Transportstyrelsens hemsida hittar du här: http://www.transportstyrelsen.se/Kontakta-oss/ Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare