Fel i vara - årsmodell

Modellår begagnad bil Hej! Köpte i nov -09 en bil av bilfirma som jag trodde var en 2006:a eftersom den både marknadsfördes så och angavs så på mitt köpekvitto. 5 månader senare upptäcker jag av en slump att bilen enl transportstyrelsen är tillverkad aug -05, satt i trafik sept -05 och har modellår 2005. En 2005:a är ca 25.000 kr billigare än motsvarande 2006:a. Nu mina två frågor: 1. Har jag rätt till prisreduktion? ARN's hemsida tar ett liknande fall upp: http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/Om-begreppet-arsmodell-anvands-vid-kop-av-bil-bestams-arsmodellen-av-nar-bilen-ar-tillverkad/ Speciellt i mitta fall är att modellår uttryckligen är angivet som 2005, då låter det knepigt att man ända faller tillbaka på en 'branschpraxis' (som efter 1998 fö inte stöds av transportstyrelsen, då man övergick till att likställa tillverkningsår med modellår.) Jag kan ju omöjligen sälja denna bil vidare som en 2006:a,vilket gör att jag förlorar ett helt års värde. 2. Om ni anser att jag har rätt till prisreduktion, kan jag rimligen hävda att jag vill ha ca -25.000 kr? Säljaren, som hittills varit inne på att ge reduktion, hävdar -10.000 för 'du fick ett så bra pris från början sv oss'. Stort tack för hjälp!

Lawline svarar

Bedömningen om vilken årsmodell en bil har verkar vara komplicerat. Dock verkar de flesta problem uppstå om man köper en ny bil. Jag är inte någon expert på bedömningen av bilars årsmodell, men om det är som du säger; att det uttryckligen står att det är en 2006-års modell bör detta vara avgörande. Dock är frågan om han angav ”årsmodell” eller ”modellår”, vilket inte samma sak. Dock tyder bilhandlarens vilja att betala ett prisavdrag på att även han anser att det blivit fel i kontraktet. Den felaktiga uppgiften som du fått av säljaren utgör ett fel i varan enligt 16§ Konsumentköplagen, som säger att varan ska i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper ska stämma överens med vad som följer av avtalet. I ditt fall bör det vara fråga om ”andra egenskaper”. Ett fel i varan medför rätt till prisavdrag enligt 28§ Konsumentköplagen. Prisavdraget ska ”svara mot felet”; vilket innebär att det ska beräknas på objektiva grunder och motsvara skillnaden i värde vid tiden för avlämnandet mellan en vara i avtalsenligt skick och den felaktiga. Avgörande är alltså hur mycket billigare bilen hade varit om den korrekta årsmodellen hade angetts. Det är denna skillnad som du ska få prisavdrag med.
Frida LarssonRådgivare