Betydelsen av förmånstagarförordnandes formulering.

Hej. Jag har en fråga om förmånstagarförordnande. Vad innebär en formuleirng "i första hand den försäkrades XXX, i andra hand den försäkrades XXX". Får båda som är nämda del av ev utbetalning då?

Lawline svarar

Hej, Formuleringen syftar på en förmånsordning, med andra ord vill man att en viss person ska utfå försäkringsbeloppet om den första förmånstagaren av någon anledning inte kan ta emot det. Exempelvis kan man skriva sin fru som förmånstagare i första hand och sina barn i andra hand. Skulle det sedan falla sig så att makan avlidit vid tidpunkten för då försäkringsbeloppet utfaller så kommer beloppet istället att gå till barnen. Formuleringen syftar alltså inte till en delning av den eventuella utdelningen utan är helt enkelt en rangordningslista, för den händelsen att den första förmånstagaren inte kan motta beloppet. Skulle man däremot ha flera barn som förmånstagare i andra hand så delas beloppet lika mellan dem om ingenting annat angivits. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare